Friday 2 June 2017

KUIZ KITAR SEMULA


Salam sekalian, kali ini saya ingin menguji pembaca blog ini, terutamanya adik-adik kita yang masih bersekolah dengan beberapa soalan berkaitan kitar semula. Soalan yang saya akan berikan cukup mudah, dan saya berharap, anda semua akan mendapat 100% betul. Jawapan akan saya berikan di akhir kesemua soalan nanti. Jangan tipu ye.....

Nota: Galakkan anak-anak/ adik-beradik untuk mencuba soalan ini, dan memberi pendedahan mengenai kitar semula, dari usia yang muda lagi.




1. Apakah maksud kitar semula?



A. Mengolah semula bahan untuk dijadikan bahan yang baru.
B. Menjual atau membeli
C. Menghasilkan bahan baru
D. Tidak tahu

2. Barangan berikut harus dibuang ke dalam tong kitar semula berwarna coklat, KECUALI

A. bekas jem
B. botol kicap
C. botol vitamin
D. lampu kalimantang (lampu rumah)

3. Kertas harus dibuang ke dalam tong yang berwarna:

A. Coklat
B. Oren
C. Biru
D. Tidak tahu

4. Tong jingga di khaskan untuk membuang barangan yang di buat daripada:


A. Tin aluminium, plastik dan tin keluli
B. Plastik dan kertas
C. Tin aluminium, kertas dan plastik
D. Sisa makanan

5. Kita dapat mengurangkan pencemaran alam sekitar dengan mengitar semula.

A. Betul
B. Salah
C. Tidak pasti

6. Kita boleh membuang sisa makanan ke dalam tong kitar semula.

Sisa makanan

A. Betul
B. Salah
C. Tidak pasti.


Itu sahaja soalan pada kali ini! Saya pasti anda semua ingin menyemak jawapan, kan?





JAWAPAN:

1. A
2. D
3. C
4. A
5. A
6. B

Saya pasti semua yang telah cuba menjawab soalan ini mendapat semua betul. Mungkin selepas ini saya harus memberi soalan yang agak susah untuk menguji anda semua. Nantikan banyak lagi soalan dan info yang menarik!

Sekian.

3 comments:

  1. soalan yang mudah, tapi bagus untuk mendidik budak2 kecil

    ReplyDelete
  2. Kitar semula (recycle) bermaksud mengolah semula untuk dijadikan/menghasilkan bahan baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen anda....saya rasa jawapan anda lebih tepat.. :)

      Delete

PENCEMARAN NUKLEAR (RADIOAKTIF) Salam sejahtera semua... Kali ini, apakah topik yang bakal saya berkongsi dengan anda semua?  Jika ...