Friday 2 June 2017

PENCEMARAN ALAM SEKITAR


Saya telah berkongsi dengan anda semua, pelbagai isu yang berkaitan dengan pencemaran alam sekitar, punca-punca, dan kesan kepada kita semua. Tidak dilupakan, saya juga turut berkongsi mengenai keindahan alam sekitar. Namun begitu, saya tidak ingin mengaburi mata anda semua dengan keindahan semata-mata, malah, beberapa isu pencemaran alam sekitar yang menyedihkan saya. 

Tatkala melayari laman sesawang, saya terjumpa pelbagai artikel, keratan akhbar, dan gambar yang menunjukkan betapa tercemarnya bumi kita.

Sungai yang dipenuhi sampah sarap

Sungai yang sepatutnya menjadi habitat pelbagai spesies, dipenuhi sampah sarap


Sungai Klang yang tercemar


Habitat ikan, yang juga sumber makanan kita, kini tecemar, dan menyebabkan ikan semua mati.

Gambar-gambar yang saya kongsikan bersama anda semua ini hanyalah sedikit daripada situasi yang berlaku di realiti. Adakah kita semua akan berpeluk tubuh dan mendiamkan diri melihat semua ini? Apakah yang akan kita buat jika seluruh pelosok di muka bumi ini tercemar? Bukankah lebih baik jika kita mengambil langkah untuk mengatasi masalah ini, daripada menyesal di kemudian hari?

Akhir kata, saya ingin berkongsi satu lagi gambar yang cukup menyentuh hati. Gambar ini bukanlah kepunyaan saya, jadi saya ingin meminta izin dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada laman, sumber gambar ini, tamb (Youtube).


Fikirkanlah, adakah kita akan mengalami masalah yang sama seperti yang ditunjukkan di gambar di atas, atau mengambil langkah yang sepatutnya sebelum nasi menjadi bubur.

Sekian.




Sumber: Gambar daripada Google Images

No comments:

Post a Comment

PENCEMARAN NUKLEAR (RADIOAKTIF) Salam sejahtera semua... Kali ini, apakah topik yang bakal saya berkongsi dengan anda semua?  Jika ...