Friday 7 July 2017

INDEKS PENCEMARAN UDARA (IPU)




Hai semua! Saya pernah berkongsi dengan anda semua mengenai pencemaran udara dan juga jerebu sebelum ini. Jadi, saya ingin memberi sedikit lagi info yang sangat berguna kepada kita.

Seperti yang telah saya nyatakan dalam coretan sebelum ini, kualiti udara boleh dikategorikan mengikut Indeks Pencemaran Udara  atau dikenali sebagai IPU.

Nilai Status IPU:

0-50: Baik
51-100: Sederhana
101-200: Tidak sihat
201-300: Sangat tidak sihat
301-500: Berbahaya

Oleh itu, kita perlu sentiasa membaca surat khabar, atau mendapatkan info terkini melalui radio, televisyen, rangkaian media sosial dan sebagainya mengenai kualiti udara di kawasan kita, jika berlakunya jerebu, atau pencemaran udara.

Saya berharap, info ini akan menjadi ilmu yang berguna untuk kita semua. Kongsikanlah informasi ini bersama rakan-rakan dan ahli keluarga agar mereka turut peka terhadap Indeks Pencemaran Udara ini.

Sekian.


No comments:

Post a Comment

PENCEMARAN NUKLEAR (RADIOAKTIF) Salam sejahtera semua... Kali ini, apakah topik yang bakal saya berkongsi dengan anda semua?  Jika ...