Thursday 4 May 2017

KEMPEN HARI TANPA BEG PLASTIK




Seperti yang kita semua tahu, beg plastik merupakan satu bahan yang cukup "terkenal" dan digunakan secara meluas. Namun begitu, beg plastik tidak dapat dikitar semula, walaupun terdapat usaha-usaha yang sedang dijalankan untuk mencari jalan, berbuat demikian. Disebabkan ciri-ciri ini, beg plastik yang dibuang merata-rata, tidak akan mereput walaupun beberapa tahun, dan mencemarkan alam sekitar ini. Malah, banyak haiwan juga turut terjejas ekoran pembuangan beg plastik di merata-rata tempat, kerana menganggap plastik sebagai makanan dan menelan plastik tersebut.

 Oleh itu, pihak kerajaan telah mengambil langkah yang cukup arif, dengan membuat kempen Hari Tanpa Beg Plastik, setiap hari Sabtu. Setiap beg akan dikenakan bayaran sebanyak RM 0.20, jika perlu atas permintaan. Kempen ini telah berjaya dilaksanakan dan respons positif dapat dilihat di negara kita.

Baru-baru ini,  negeri Selangor telah diisytiharkan sebagai Zon Bebas Beg Plastik, di mana beg plastik dikenakan caj rm0.20, tidak kira hari. Keputusan ini turut mendapat sokongan daripada pelbagai pihak.


Oleh itu, kita sebagai pengguna yang berhemah, amatlah digalakkan untuk membawa beg plastik, atau lebih elok, beg kitar semula dari rumah ketika membeli belah, di samping menjimatkan duit untuk membeli beg plastik, sekaligus mengurangkan penggunaan beg plastik.

1 comment:

PENCEMARAN NUKLEAR (RADIOAKTIF) Salam sejahtera semua... Kali ini, apakah topik yang bakal saya berkongsi dengan anda semua?  Jika ...