Thursday 4 May 2017

PENCEMARAN UDARA (BAHAGIAN 2)

LANGKAH-LANGKAH MENGATASI PENCEMARAN UDARA

Salam 1 Malaysia sekalian!

Bagi coretan kali ini, kita sambung lagi berceloteh mengenai pencemaran udara lagi. Kali ini, kita berbincang sedikit mengenai langkah-langkah yang bole kita ambil untuk mengatasi masalah pencemaran udara yang makin berleluasa kini.

Bagi memudahkan penjelasan saya, saya akan terangkan dari perspektif setiap pihak, dan bagaimana kita boleh memainkan peranan dalam menangani masalah pencemaran udara ini. 

1. Individu

Bagi setiap individu, kita bole mengambil beberapa langkah mudah dalam usaha mengatasi masalah pencemaran udara ini, 

a. Menggunakan Pengangkutan awam, berkongsi kereta, atau BERBASIKAL!!




Hahaha, jangan terkejut apabila saya berkata sedemikian. Ramai di antara kita sering memandu kereta seorang diri, tidak kira untuk pergi ke tempat kerja, untuk makan, atau bersiar-siar. Bagi yang pergi ke tempat kerja, sangatlah disarankan agar berkongsi kereta ke tempat kerja bersama rakan-rakan sekalian, kerana dengan berbuat demikian, kita bukan sahaja mengurangkan bilangan kenderaan, malah kita dapat menjimatkan duit minyak kereta sekaligus. 

Pengangkutan awam juga amat disyorkan kerana bilangan kereta akan berkurangan, dan asap kenderaan yang menjadi onar dan antara faktor utama dapat dikurangkan. 

Manakala, bagi membeli makanan, atau bersiar-siar di waktu senja, kita dapat berbasikal sahaja, kerana dengan berbasikal, kita dapat bersenam bagi kesihatan, sekaligus mengurangkan pencemaran udara. Jadi, AYUHH, marilah kita menyahut saranan ini, dan menggunakan pengangkutan awam, dan berbasikal ke tempat-tempat yang dekat!

b. Kitar semula.

Apa kaitan kitar semula dengan pencemaran udara? Memang ada! Cuba kita bayangkan, ramai di antara kita yang membakar kertas-kertas yang terpakai. Ada juga segelintir daripada kita yang membakar rumput-rumput yang dipotong. Semua ini memberi impak yang negatif kepada kualiti udara. Semua bahan yang boleh dikitar semula wajar di kumpul dan di hantar ke pusat kitar semula. 


Rumput pula, boleh dijadikan baja organik bersama sisa makanan yang lain, dan diguna sebagai nutrien bagi tanaman di rumah.


2. Pengusaha Kilang dan Pihak Perindustrian

Bagi pihak perindustrian dan pembangunan, golongan ini memainkan peranan yang sangat penting dalam usaha mengatasi masalah ini. Hal ini disebabkan antara punca pencemaran udara ialah, pembakaran terbuka. Mereka tidak seharusnya mengejar keuntungan semata-mata, tanpa memikirkan kesan buruk daripada aktiviti ini. Ada di antara pengusaha, membakar sisa-sisa ekonomi di tempat terbuka, menyebabkan pelepasan asap ke udara, dan mencemarkan udara. Hal ini demikian kerana, terdapat  beberapa pihak yang tamak haloba dan tidak mahu membayar kos penghapusan sisa-sisa ini.

Jadi, pihak pengusaha dan perindustrian boleh menjadi lebih bertanggungjawab, dan menguruskan sisa kilang dan perindustrian dengan lebih sistematik dan efisien.

Bukan itu sahaja, cerombong asap yang mengeluarkan asap dari kilang-kilang juga seharusnya dipasang penapis, agar kandungan toksik asap bole ditapis.

3. Pihak kerajaan/Pihak berkuasa

Bagi pihak kerajaan atau pihak berkuasa, mereka boleh menguatkuasakan akta dan peraturan yang sedia ada, terhadap penghapusan sisa sisa perindustrian, damn mengenakan hukuman yang berat, setimpal dengan tindakan tidak bertanggungjawab seperti pembakaran terbuka, dan pelupusan sisa secara tidak teratur.

4. Media massa



Pihak media boleh mendidik para pengguna, dan masyarakat dengan membuat iklan-iklan kesedaran, tentang bagaimana seseorang atau sesebuah konuniti boleh bekerjasama dalam mengatasi pencemaran udara ini. Edaran notis atau buletin informasi juga boleh dilakukan dengan menyelitkan helaian tersebut dalam surat khabar dan majalah. Usaha ini pasti dapat membantu dalam mengatasi masalah yang menjadi seperti duri dalam daging ini. 



Secara tuntasnya, semua pihak harus berganding bahu dalam usaha mengurangkan pencemaran udara, sekaligus menjamin kualiti udara yang sihat untuk kita semua. 

Sekian.

Sumber: Gambar dari Google Images


3 comments:

  1. coretan kamu amatlah baik dan telah banyak membantu saya dalam kerja-kerja sekolah. Terima kasih.👍👍

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas perkongsian yang telah diberikan, saya dapat menyiapkan tugasan sekolah dengan jayanya (^_^)

    ReplyDelete

PENCEMARAN NUKLEAR (RADIOAKTIF) Salam sejahtera semua... Kali ini, apakah topik yang bakal saya berkongsi dengan anda semua?  Jika ...